KuChNiA

Ciekawostki

JESTEŚ TYM CO JESZ

JESTEŚ TYM CO JESZ

 

1. PIJ DUŻO NAPOJÓW

Codziennie powinno się wypijać co najmniej 2 litry płynów. Niektórzy mówią nawet o spożywaniu 1,5 litra wody dziennie. Najlepiej nadają się: woda mineralna, herbaty ziołowe i niesłodzone soki owocowe. Co więcej należy ograniczać spożywanie napojów w trakcie posiłków, gdyż rozcieńczają soki żołądkowe co utrudnia proces trawienia. Powinno się pić przed posiłkiem lub 2 godziny po nim !

 

2. SPOŻYWAJ CO NAJMNIEJ 3 POSIŁKI DZIENNIE

Zalecane jest spożywanie od 3 do 5 pełnowartościowych posiłków dziennie. Ważne są także stałe pory posiłków. Organizm funkcjonuje najlepiej, gdy "otrzymuje" regularnie średnioenergetyczne porcje żywności. Nie należy najadać się do syta, a tylko zaspakajać głód. Jeśli przerwy między posiłkami są zbyt długie, można zjeść coś niskokalorycznego np.: jabłko, jogurt naturalny lub wypić wodę.

 

3. JEDZ DUŻO WARZYW I OWOCÓW

Wskazane jest spożywanie 5 porcji warzyw lub owoców w ciągu dnia. Świeże warzywa i owoce są najlepszym i niezastąpionym źródłem witamin, soli mineralnych i błonnika. Ich wartość kaloryczna jest niższa w porównaniu do innych produktów. Zatem powinny stanowić dodatek do każdego posiłku. Godnym polecenia jest stosowanie w naszym menu mrożonek owocowych i warzywnych, szczególnie w okresie zimowo-wiosennym oraz warzyw kiszonych.

 

4. UNIKAJ SOLI

Sól jest nie tylko w chipsach, znajdziesz ją także w dużych ilościach w wędlinach, żółtym serze, pieczywie, keczupie, a nawet w płatkach kukurydzianych. Sól wiąże niepotrzebnie wodę w organizmie, co zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia. Na nadciśnienie cierpi łącznie miliard ludzi na świecie. Prawie jedna trzecia zachorowań to wynik spożywania nadmiernej ilości soli dlatego zaleca się przyprawianie ziołami.

 

5. STOSUJ ZDROWE TŁUSZCZE / OLEJE

Tłuszcze nadają smak potrawom, są magazynem energii, chronią narządy i tkanki przed urazami. Z nich zbudowany jest mózg i z nich powstają hormony. Dzięki nim twój organizm przyswaja witaminy A, D, E i K. Zaleca się stosowanie tłuszczów i olejów pochodzenia roślinnego, bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe np. oliwę z oliwek. Jemy bowiem o wiele za dużo tłuszczu zwierzęcego, bogatego w niezdrowe nasycone kwasy tłuszczowe, które powodują nie tylko nadwagę, ale przede wszystkim wzrost cholesterolu we krwi, a co się z tym wiąże - miażdżycę i choroby serca.

 

6. REGULARNIE SPOŻYWAJ PRODUKTY PEŁNOZBOŻOWE

Produkty z mąki pszennej i oczyszczony ryż można zastąpić produktami z pełnego ziarna jak np. gryka, proso czy orkisz. Spożywaj ostatni posiłek najpóźniej na 2 godziny przed nocnym spoczynkiem. W ten sposób zapobiegniesz trudnościom z zasypianiem spowodowanym intensywną pracą przewodu pokarmowego.

 

7. ZREDUKUJ ILOŚĆ SPOŻYWANYCH TŁUSZCZÓW

Nie powinno się przekraczać granicy 60 g tłuszczów dziennie. Tłuszcze zwierzęce podnoszą poziom cholesterolu w surowicy i zwiększają krzepliwość krwi. Duża zawartość tłuszczu niekorzystnego dla zdrowia znajduje się także w tłustym mięsie, tłustych wędlinach, lodach, ciastach, kremach, chipsach. Wskazane jest spożywanie niskotłuszczowych produktów, takich jak np. chude mięsa i ryby, ziemniaki, ryż, makaron, warzywa i owoce.

 

8. NIE PRZESADZAJ Z ALKOHOLEM

Alkohol powinien być spożywany przy specjalnych okazjach w umiarkowanych ilościach. Czerwone wino, któremu przypisuje się pozytywny wpływ na układ krwionośny, powinno również być spożywane z umiarem !

 

9. SPOŻYWAJ RYBĘ RAZ W TYGODNIU

Regularne spożywanie ryb jest szczególnie zalecane ze względu na zawarte w nich wysokowartościowe białka, wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe (omega-3) oraz witaminy D i B12. Poza tym ryby morskie zawierają cenny dla zdrowia jod.

 

10. DOKŁADNIE GRYŹ I PRZEŻUWAJ SPOŻYWANY POKARM

Trawienie rozpoczyna się w jamie ustnej. Dokładne gryzienie, przeżuwanie i wymieszanie ze śliną spożywanego pokarmu usprawnia proces trawienia w żołądku. Jeśli spieszysz się, połykasz powietrze, co skutecznie utrudnia pracę układu pokarmowego, sprzyjając nieprzyjemnym sensacjom (wzdęciom, gazom, odbiciom). Rozkoszuj się smakiem. Znajdź czas w ciągu dnia by spokojnie usiąść i spożyć przygotowany posiłek. Delektuj się każdym kęsem. Dbaj o wygląd spożywanych potraw !